|
|
|
|
|
|
THEREMIN |
|
|
|
Theremin
je elektronički muzički instrument na kojem se melodija kreira pomicanjem
ruku oko njegovih antena. Postoje theremini sa samo jednom antenom
na kojima je moguće kontrolirati samo visinu zvuka te theremini
sa dvije antene gdje ova druga služi za kontrolu jačine zvuka. Osim
antena (koje mogu biti u obliku štapova ili ploča), kao osjetila
položaja ruku izvođača u sličnim elektroničkim instrumentima mogu
se koristiti ultrazvučni senzori, laseri i drugo, a obrada zvuka
može biti digitalna ili analogna. Zajedničko za sve ove instrumente
je to da se sviraju bez ikakvog fizičkog kontakta. Oni nemaju nikakvih
čvrstih skala niti mehanizama kojima se određuju note koje se sviraju,
osim same pozicije ruku svirača. Izum theremina 1919. godine označio
je revolucionarnu promjenu u načinima razmišljanja o muzičkim instrumentima
i načinima na koje je moguće iz njih proizvesti muziku tako da on
ne predstavlja samo napredak u konstrukciji elektroničkih muzičkih
instrumenata već i početak jednog novog stila stvaranja muzike oslobođenog
"krutosti" klasičnih instrumenata. |
|
U osnovi,
theremin se svira na način da se horizontalnim pomicanjem desne
ruke oko antene za visinu zvuka mijenja visina zvuka, a vertikalnim
pomicanjem lijeve ruke oko antene za jačinu zvuka mijenja se njegova
jačina. Približavanjem ruku antenama visina zvuka raste, odnosno
jačina zvuka se smanjuje, dok je obrnuti efekt kod udaljavanja ruku
od antena. Zamišljene skale za visinu i jačinu zvuka mogu se kod
boljih teremina podešavati u dovoljno širokim rasponima da se prilagode
individualnim zahtjevima svirača, a u određenim granicama može se
i oblikovati boja i oštrina inače vrlo specifičnog izlaznog zvuka
theremina.
Kod većine muzičkih
instrumenata potrebni su mjeseci ili godine mukotrpnog rada i vježbanja
kako biste na njima uspjeli nešto odsvirati. Kod sviranja theremina
pak je najvažniji osjećaj, pri čemu preciznost pomaka ruku igra
važnu ali ne i ključnu ulogu. Ovdje je najvažnije biti u prisnoj
vezi svojih osjećaja sa svim svojim osjetilima. |
|
Naši
vlastiti osjećaji s jedne strane i melodija sa druge strane dva
su divna i prostrana svijeta. Ljudi su stvaranjem bezbrojnih muzičkih
instrumenata, te dugotrajnim, predanim i ustrajnim radom na njima,
oduvijek težili spajanju ta dva svijeta. Osjećaji i svijetovi koji
nas pri tome ispunjavaju toliko su jaki i posebni da čak i pasivni
promatrač nekog izvođača melodije jasno osjeća dio tih doživljaja.
Međutim, unatoč brojnim muzičkim instrumentima i melodijama zvuka,
priroda je većini ljudi na neki način ograničila, ako ne i onemogućila
vlastitu komunikaciju između tih svjetova. Mi svi doduše, slušajući
i uživajući u skladnim izvedbama melodija pojedinih izvođača zapažamo
dovoljno toga što pobuđuje naše zanimanje ali smo često skloni zaključku
da je uzalud upuštati se u vlastito istraživanje onoga što nam se
čini jednako mukotrpno kao i lijepo, smatrajući da nema mogućnosti,
vremena, znanja ni načina da sami stvorimo slična postignuća. No,
sad nedavno, ozbiljno se udubivši u izradu i proučavanje ovog specifičnog
instrumenta, ustanovio sam da rečeno istraživanje ipak nije neizvedivo,
niti da je put zakrčen nesavladivim preprekama, već da tu ima itekako
prostora za barem osnovna naslućivanja, pri čemu se od vas ne traži
nikakva pretjerana umnost, talent ili vještina. Tvrditi da su u
ovaj instrument ugrađena neka posebna skrivena svojstva kojima djeluje
i proizvodi vidljive učinke na svirača uz minimum zalaganja, isto
je kao i ne reći ništa; ali izvesti iz svojih osjećaja dvije ili
tri jednostavne kretnje, a zatim osjetiti kako djelovanje proizvedenih
zvučnih valova nedvojbeno slijedi tok naših osjećaja, već to je
doista fascinantno postignuće koje će nedvojbeno izmijeniti napredak
naše unutarnje kreacije. |
|
|
|
|
|
|
|
|
PRINCIP
RADA THEREMINA
Blok dijagram
na slici prikazuje princip rada theremina. Sastoji se od tri oscilatora
koji rade u istom frekvencijskom opsegu sa istom središnjom frekvencijom.
Frekvencije oscilatora za visinu i jačinu zvuka nijenjaju se sa promjenom
kapaciteta između antena oscilatora i uzemljenja. Uzemljenje predstavlja
tijelo svirača, te se pribložavanjem tijela anteni povećava kapacitet
i time frekvencija oscilatora kao i obrnuto. Referentni oscilator cijelo
vrijeme radi na jednoj točno određenoj frekvenciji, npr. 455 kHz. Frekvencije
referentnog oscilatora i oscilatora za visinu zvuka (f1 i f2) miješaju
se u mješaču na čijem izlazu dobivamo zbroj (f1+f2) i razliku (f1-f2)
ove dvije frekvencije. Nisko-propusnim filtrom filtrira se zbroj frekvencija,
koji u našem primjeru iznosi oko 900 kHz, a propušta se samo razlika frekvencija
koja je u audio opsegu od oko 10 Hz do 2 kHz. Ukoliko su frekvencije oba
oscilatora iste, razlike frekvencije nema i iz izlaza mješača nema nikakvog
audio signala. Sinusoidni valni oblik audio signala iz filtera može se
izobličiti u signale slične pravokutnom ili pilastom valnom obliku i to
stvaranjem prikladne veze između referentnog oscilatora i oscilatora za
visinu tona čime se dobiva drugačija oštrina i boja izlaznog zvuka.
|
|
|
|
|
Audio
signal iz nisko-propusnog filtera pojačava u NF pojačalima na razinu potrebnu
za linijski izlaz na audio pojačala snage ili izravno spajanje zvučnika,
odnosno slušalica.
Oscilator za jačinu zvuka
podešava se tako da njegova frekvencija pada približavanjem ruke anteni.
Signal ovog oscilatora vodi se na pojasni filtar čija je centralna frekvencija
nešto veća od najveće frekvencije oscilatora za jačinu zvuka. Ako frekvencija
oscilatora raste jačina izlaznog signala iz pojasnog filtra također raste
i obrnuto. Graf na slici pokazuje kako jačina izlaznog signala iz pojasnog
filtra ovisi o njegovoj karakteristici na dijelu prema središnjoj frekvenciji.
Izlazni signal se zatim uz pomoć diodnog detektora i filtera pretvara
u istosmjerni napon koji se dalje pojačava u pojačalu i limitira u prikladan
opseg za kontrolu jačine izlaznog signala iz mješača.
|
|
|
|
|
|
|
KONSTRUKCIJA
THEREMINA
Theremin
je instrument kojeg nije lako napraviti niti ga je jednostavno ugoditi.
Na internetu možete pronaći na desetke elektroničkih shema za izradu thermina,
međutim, mnoge izvedbe theremina imaju niz nedostataka koje značajno utječu
na kvalitetu izlaznog signala, do te mjere da se oni u konačnici i ne
mogu uspješno koristiti za stvaranje melodije već eventualno mogu poslužiti
samo u neke eksperimentalne svrhe. Najveći nedostaci takvih theremina
su nekonzistentnost zvuka, velika nelinearnost i mali domet zvučnih skala
na antenama, mali tonski opseg zvuka (raspon oktava), nemogućnost oblikovanja
izlaznog signala te nemogućnost podešavanja opsega i skala na atenama,
a uz to pojedini theremini imaju samo antenu za visinu tona (odnosno nemaju
antenu za jačinu zvuka). S druge strane kvalitetan theremin zahtijeva
vrlo precizno podešavanje oscilatora, filtera i napona na pojedinim elektroničkim
stupnjevima instrumenta, te postizanje rezonancije antena sa sklopovima
za izjednačavanje u cilju otklanjanja navedenih negativnoh efekata. Stoga
ćete se u samogradnji suočiti sa potrebom precizne izrade velikog broja
ključnih elemenata theremina (promjenjive zavojnice, transformatori, filtri
i antene), a podešavanje istih je otežano zbog potrebe kompenzacije različitih
parazitskih kapaciteta koji će se pojavljivati tijekom sklapanja uređaja
u kučište, zatim spriječavanja heterodinskog efekta i drugih neželjenih
pojava koje su inače karakteristične u RF tehnici.
Kvalitetni theremini kod nas su teško dobavljivi a cijene im se kreću
od 3500 kn na dalje. Ukratko, samo osnovne elektroničke komponente za
izradu kvalitetnog theremina čine trošak od najmanje 1000 kn, a zatim
nije zanemarivo spomenuti i nužnost funkcionalne i praktične izvedbe antena
kao i postizanje ukupne zadovoljavajuće estetike gotovog instrumenta.
Ove opise dajem iz vlastitog iskustva i nakon izrađenih niz theremina
na osnovu dostupnih elektroničkih shema, od kojih su većina njih bili
razočaravajući kako po mogućnostima tako i po kvaliteti zvuka. Zadnji
moj izrađeni theremin produkt je svih iskustava koje sam pri tome stekao
i svrstavam ga u kategoriju kvalitetnih uređaja ove vrste. S obzirom da
želim nastaviti sa izučavanjem i izradom sličnih "beskontaktnih"
muzičkih instrumenata, ovaj theremin nudim na prodaju po cijeni od 1000
kn, a što je cijena dijelova koje bilo potrebno nabaviti za izradu istog.
Antene ovog theremina se na vrlo jednostavan način mogu montirati i demontirati
radi lakšeg transporta i skladištenja, a u kompletu dobivate i adapter
za mrežno napajanje, te rasklopivi stalak kojim ćete theremin postaviti
na prikladnu visinu za sviranje. Njegov izgled možete vidjeti na dvije
gornje slike. Za sve informacije pišite na: theremin.neva@gmail.com |
|
|
|
|
|
|
MELODIJA
OSJEĆAJA
Postoji
li mnoštvo svjetova ili je samo jedan? To je jedno od najplemenitijih
i najuzbudljivijih pitanja u proučavanju prirode. Čovjek se tijekom svog
postojanja razvija i formira u određene fizikalne i emotivne oblike ljudskog
bića, a njih možemo promatrati kao dva svijeta između kojih mi sami stvaramo
svoje veze. Osjećaji otkrivaju čovjekovom biću jedan daleko veći i snažniji
svijet od onoga koji mogu obuhvatiti naša fizikalna osjetila, a taj svijet
nije ni zaseban ni nestvaran produkt naše mašte već stvarna dimenzija
jedinstvenog svemira dostupnog čovjekovom poimanju i kojega možemo u jednom
doista stvarnom i dubokom smislu osjetiti i osjećati. Vrata osjetila i
osjećaja su susjedna i jednaka. Mi se možemo truditi u odgonetavanju tajni
dalekih i tuđih svjetova, ali mi i u sebi samima također nosimo beskrajno
puno bezgraničnih svjetova - pozornica na kojima se odvijaju svi naši
planovi, sve naše plovidbe i sve naše pobjede i porazi. Ti su svjetovi
toliko prostrani, da je čitav fizikalni svemir sa svim svojim zvijezdama
neznatan u usporedbi s njima. I u njima žive bića koja su pritajena u
našim mislima i skrivena u našim osjećajima što bez prestanka stvaraju
zvukove skladnih melodija postojanja.
Priroda ne otkriva svoje tajne odjednom i svima. Svakodnevno odrađivati
višestruke zahtjeve na poslovnom planu i u privatnom životu iziskuje veliku
dozu energije, podrške i samopouzdanja, a da bismo sve to kontinuirano
mogli imati potrebno je održavati prikladnu vezu između svojih fizikalnih
i nefizikalnih svjetova. Suvremeno društvo proizvelo je niz više ili manje
uspješnih načina za održavanje ovih veza (npr. različiti hobiji, rekreacije,
putovanja, umjetnost, socijalne mreže i dr.), a cilj svega je povezati
nas sa nekim drugim svijetom u kojem možemo prepoznati svoj vlastiti unutarnji
izvor i snagu svoga djelokruga. Sada se usuđujem reći da za stvaranje
tih veza ne postoji jezik univerzalniji i jednostavniji, slobodniji od
pogrešaka i nejasnoća od melodije. Raznovrsnost naših osjećaja koje svakodnevno
stvaramo toliko je velika, a riznice skrivene u našim srcima toliko su
bogate, da ljudski um nikad neće oskudijevati svježim melodijama.
Viđenje
i doživljaj drugog svijeta možemo jednim dijelom postići samo slušanjem
melodije pri čemu će nas osjećaj ispunjenosti i postojanja pratiti upravo
onoliko koliko smo sposobni sebe unijeti u taj svijet pokazivanjem aktivnog
zanimanja za usklađivanjem s istim. Međutim ničija melodija ne može za
vas postići toliku rezonanciju svjetova osjećaja kao vaša vlastita. A
dovoljno je u sebi prepoznati samo djelić pozitivne dimenzije i povezati
je sa vlastitom snagom i energijom koju već posjedujemo za život kako
bi podigli svijest o samima sebi i o svojem postojanju. Na taj način ćemo
u sebi moći razviti mogućnost za stvaranjem vlastitih melodija, te izgraditi
upornost da ne odustajemo od njih već odvažno kreirajući neumorno i dalje
otkrivamo svoje vlastite svjetove koji će proširiti granice našeg poimanja.
Jedino tako možemo postići osjećaj vlastitog zadovoljstva, što će samim
time spriječiti povratak na loše modele života i ponašanja i zadržati
dobar kontinuitet i ravnotežu u svemu do čega nam je stalo. Jedino tako
ćemo biti sposobni razmišljati pozitivno uz veliku, ogromnu i neprekidnu
emotivnu stabilnost, a pri tome mislim na ljubav i poštovanje nematerijalne
prirode, te emotivnu i duhovnu prepoznatljivost osoba, što je zapravo
sposobnost prepoznavanja vlastitih osjećaja i osjećaja drugih ljudi koji
nisu kod svih jednako izgrađeni.
Ljudskom
biću potrebna je jedna materija koja sve to sadrži u sebi i može probuditi
sva osjetilna područja u čovjeku ukoliko je on sam u mnogo ključnih momenata
nije sposoban razviti. Ovaj instrument posvećen je istraživanju upravo
te ljudske dimenzije.
|
|
|
|
|
|
|
POSVETA
(iz
pisma jedne posebne osobe) |
|
|
|
|
|
"...Ponekad
koristim ugodnu priliku prepustiti se melodiji tog prijatnog i uređenog
zvuka kojim upravlja moja vlastita energija. Kroz melodiju jasno prepoznajem
svu svoju dubinu emocija i otvorenost osjećaja. Tada mogu zamijeniti tamu
u svom razumu zvukom kojeg sam navikla slušati puna razumijevanja i poštovanja.
Imam strahoviti osjećaj jednog drugog svijeta. Polako zatvaram vrata svakodnevnice
i otvaram svijet svojih najhrabrijih misli. Ima nečeg veličanstvenog u
takvom poimanju života." |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|