Danas je nabavljen prijenosni stereo radio prijemnik sa ugrađenim kasetnim audio snimačem i reproduktorom oznake Sanwa 7050-A s kraja 1970-tih godina.
Naš radio-kasetofon Sanwa 7050-A je svakako japanskog porijekla no trgovačku marku Sanwa koriste ili su koristile različite tvrtke za različite proizvode. Što se tiče elektronike, danas su aktivne japanske tvrtke Sanwa Electric Instrument osnovana 1941. godine za proizvodnju električnih mjernih instrumenata i Sanwa Denshi (Sansei Electric Industry) osnovana 1959. godine za proizvodnju RC elektroničke opreme za modelarstvo. U našem slučaju su oznaku Sanwa vjerojatno koristile (njemačke) tvrtke za uvoz i distribuciju potrošačke elektronike iz Dalekog istoka (Japan, Tajvan) u prvom redu tranzistorske radio uređaje, kasetofone i radio satove (budilice).
Radio-kasetofon Sanwa 7050-A ima ugrađen AM/FM prijemnik sa četiri frekvencijska opsega:
- LW (dugi val): 150 – 350 kHz
- MW (srednji val): 540 – 1600 kHz
- KW (kratki val): 6 – 16 MHz
- UKW (ultrakratki val): 88 – 104 MHz (stereo)
Od dodatnih kontrola za prijemnik imamo sklopku za AFC (automatska kontrola frekvencije) i MONO/STEREO prijem. Vanjska kontrola za AFC kojom se prijemnik sam namjesti na točnu frekvenciju (najjači signal) kad se biračem frekvencija dovoljno približimo frekvenciji odašiljanja neke radio postaje ugrađivala se na uređajima pretežno do kraja 1970-tih godina. Kasnije se ova funkcija ili nije ugrađivala ili je postala automatska (stalno uključena) te su se izostavljale vanjske sklopke za manualno uključenje ili isključenje iste.
Što se tiče kontrole zvuka ugrađen je jedan potenciometar za balans između visokih i niskih tonova, te dva potenciometra za glasnoću svakog kanala čime se isti onda koriste i kao međusobni balans jačine zvuka na dva kanala. Posebna je kontrola LOUDNESS (EIN/AUS). Ovo je također pasivna tonska kontrola (RC filtar) kojom se ukupna amplitudno-frekvencijska karakteristika audio spektra prilagođava frekvencijskoj čujnosti ljudskog uha. Ljudsko uho naime bolje čuje visoke nego niske frekvencije pa se ovim filtrom prigušuju visoke frekvencije kako bi se dobio frekvencijski odziv što sličniji karakteristikama čujnosti ljudskog uha. U praksi, uključenje ove funkcije bi svakako osjetno promijenilo zvučnu sliku jer bi se jače osjetile niske (bass) frekvencije, a onda bi slušatelj sam odabrao da li mu se više sviđa slušanje sa uključenim ili isključenim filtrom.
Najviše izlizana tipka je za uključenje/isključenje radio-kasetofona. Standardno, na jednoj poziciji je radio-kasetofon isključen, no kasetofon se uključuje ako se pritisne neka tipka kasetofonskog mehanizma (PLAY). Na drugoj poziciji se uključuje rad na baterijama, a na trećoj poziciji rad na mrežnom napajanju.
Kasetofon ima standardnu funkciju izbora između dvije vrste najčešće upotrjebljavanih kaseta opisujemo kod svake objave. NOR. (Normal) se odnosi na standardne željezo-oksidne trake (Type-I ili Fe2O3), a CrO2 se odnosi na nešto kvalitetnije tzv. “high-bias” krom-dioksid trake (Type-II) kojima se postiže manji šum i linearniji frekvencijski odziv na višim audio frekvencijama. Svakom tipu kasete odgovara određena amplituda VF/bias napona i određena frekvencijska korekcija audio spektra.
Sa bočne strane uređaja su konektori za spajanje vanjskih audio uređaja i komponenti kakve susrećemo kod gotovo svakog radio-kasetofona ili boomboxa. MIC su priključnice za vanjske mikrofone. REM (remote) je priključnica za sklopku za vanjsku kontrolu uključivanja elektromotora kasetofona. Na 5-polnoj DIN priključnici su izvedeni audio ulazi i izlazi za povezivanje drugih audio uređaja. EXT. LS su priključnice za spajanje vanjskih zvučnika.
Kod snimanja programa sa AM radija na kasetofon, može doći do interferencije između frekvencije bias oscilatora kasetofona i prijemne AM frekvencije. To će izazvati snažno i neugodno zavijanje (cviljenje) u zvučniku. Da se to spriječi, moguće je promijeniti frekvenciju bias oscilatora (dvije različite frekvencije) pomoću sklopke INTERF. U poziciji AUS je bias oscilator moguće isključen pa se može snimati zapis preko zapisa.
Na kraju je priključnica za vanjski izvor istosmjernog napajanja 9 V.
Vanjske zvučnike je moguće priključiti i preko utičnica na zadnjoj strani uređaja.
Kao što se vidi sa slika naš primjerak radio-kasetofona Sanwa 7050-A je već u prilično devastiranom stanju. Nedostaju vratašca kasetofona i antena, kućište je već otvarano i nedostaju neki vijci. Uređaj pokazuje znakove života no nije funkcionalan zbog zaprljanih kontrola (potenciometri, sklopke) i dotrajalih dijelova mehanizma kasetofona (pogonske gumice).
Ugrađeni instrument pokazuje razinu signala kod snimanja (RECORD), podešenost na prijemnu postaju kod radio prijema (TUNING) i stanje baterija (BATTERY).
Kod velikog broja radio-kasetofona iz 1970/80-tih godina na jednoj pločici su komponente AM i FM stereo prijemnika, a na drugoj pločici su pojačala, ispravljački krugovi napajanja, kasetofonski elektronički krugovi i drugo.
Rastavljanje uređaja kako bi se pristupilo strani elemenata i tiskanih vodova na obje pločice je nemoguće bez odlemljivanja nekoliko poveznih žica.
Za radio-kasetofon Sanwa 7050-A nemamo ni elektroničku shemu ni bilo kakvih tehničkih podataka pa pogledajmo što se može zaključiti iz samih sklopova.
Radio prijemnik uključuje dva integrirana kruga japanske tvrtke Matsushita (Panasonic): AN260 i AN362. Čip AN260 sadrži AM oscilator i mješač, AM i FM MF pojačala te driver za indikator podešenosti na prijemnu postaju (Tuning meter). Za kompletiranje AM/FM prijemnika je stoga potreban samo FM tuner i demodulatori za AM i FM. Izbrojali smo pet tranzistora na pločici. Prema rasporedu istih možemo zaključiti da dva tranzistora rade u FM tuneru (RF pojačalo i samooscilirajući mješač), dva tranzistora su vjerojatno RF pojačala za AM frekvencijske opsege, a jedan tranzistor je u takvim krugovima obično u zadnjem stupnju MF pojačanja. Uočili smo keramički filtar 10,7 MHz za FM MF. Prema mojim iskustvima FM detektor je u ovakvim ranim stereo prijemnicima nerijetko fazni diskriminator umjesto ratio detektora.
AN362 je matrični stereo dekoder PLL tipa. Isti čip smo vidjeli i kod radio-kasetofona JVC RC-828L. Kako smo već opisali i objasnili kod radio-kasetofona Powersound 6200, metoda regeneracije pomoćnog nosioca stereo signala pomoću PLL-a (za razliku od drugih metoda) osigurava lakše i točnije postizanje jednakih faza regeneriranog pomoćnog nosioca sa pilot tonom što je preduvjet da se izbjegne međusobno preslušavanje i izobličenja izlaznih stereo signala.
Sve u svemu, AM/FM radio prijemnik ugrađen u Sanwa 7050-A možemo svrstati u neku višu srednju klasu ako ga uspoređujemo sa prijemnicima u sličnim radio-kasetofonima toga doba.
Izlazno stereo pojačalo se bazira na dva integrirana kruga TBA810S. Ovo je vrlo široko korišten čip u 1970-tim i 1980-tim godinama za različite elektroničke uređaje koji uključuju audio pojačalo za zvučnik. Također je bio jeftin za pojedinačnu kupnju i time vrlo popularan za samogradnje jednostavnih audio pojačala. TBA810 može isporučiti maksimalno 7 W audio snage (16 V / 4 Ω ili 14,4 V / 2 Ω). U našem slučaju se napaja sa 9 V, zvučnici su impedancije 4 Ω što znači da je maksimalna snaga oko 2,5 W po kanalu.
Pretpojačala i pojačala za mikrofone i magnetske glave kasetofona su tranzistorska i uključuju šest tranzistora po kanalu. Mali transformatorski VF oscilator za bias/predmagnetizaciju možemo uočiti u donjem lijevom dijelu pločice. Kao i kod svakog kasetofonskog stereo snimača i reproduktora dio pojačala je uvijek zajednički, a prebacivanje napajanja, ulaza i izlaza se vrši složenim sklopkama sa više segmenata i polova. Ova sklopka mora funkcionirati savršeno za čist protok signala. Nažalost, kao i kod svake druge sklopke s vremenom se klizni kontakti troše, prljaju i oksidiraju, a rastavljanje i čišćenje ovakve sklopke zahtjeva puno volje, vremena i spretnosti pri čemu rezultat nikad nije zagarantiran.
Ovakve mehanizme kasetofona uvijek zovemo standardnima jer sadrže samo osnovne mehanizme za vrtnju i vođenje trake, a magnetske glave su fiksirane (nisu auto-reverse, odnosno ne rotiraju se oko osi) tako da se promjena strane kasete vrši vađenjem i okretanjem iste. Zub vremena se ovdje najviše osjeti na gumenim dijelovima (remenice, tarni mehanizmi), a ako mehanizam nije redovno održavan onda će zasigurno biti pun prašine, metalni dijelovi ponegdje sa tragovima oksidacije, plastični dijelovi i zupčanici sa tragovima trošenja ili puknuća, magnetske glave zaprljane ostacima trake, maziva stvrdnuta, ležajevi u djelomičnoj blokadi i slično. Restauracija ovakvih mehanizama također zahtijeva puno vremena i sredstava, a uvijek se može zapeti na nekom dijelu kojeg je jednostavno nemoguće nabaviti ili rekonstruirati.
Pinch roller sa Capstanom, kombinirana glava za reprodukciju/snimanje i glava za brisanje. Ovo je uobičajeni set magnetskih glava za standardne kasetofone.
Radio-kasetofoni iz 1970/80-tih godina često bi svoja zadnja desetljeća aktivnog rada završili kao “pomoćni” radio uređaji u nekim vikendicama, gradilištima, radionama i sličnim prostorima izloženim prašini, vlazi, niskim i visokim temperaturama i drugim utjecajima koji ubrzavaju staranje i propadanje elektroničkih komponenti. Jednako loše bi završili i odloženi te zaboravljeni uređaji po nekim tavanima, garažama, šupama i sličnim neodržavanim prostorima. Danas je prilično teško restaurirati takve kasetofone jer mahom stradaju sklopke i potenciometri koji su za svaku uređaj rađeni namjenski i ne može se naći neka univerzalna zamjena. Rastavljanje i pokušaj čišćenja istih, osim što uzima puno vremena i strpljenja, često završi samo nekim djelomičnim ili kratkotrajnim poboljšanjem. Nedostajući i potrgani dijelovi kućišta i kontrola su priča za sebe te je i ovdje potrebno uložiti puno vremena i sredstava u izradu ili kakav 3D ispis dijelova, a vrlo je teško postići da isti na kraju izgledaju kao original.
Za većinu rashodovanih radio-kasetofona poput ovog našeg vjerojatno više nema spasa. Ipak, odlično mogu poslužiti za razne edukacijske svrhe i iz njih se može puno toga naučiti o radio tehnici i elektronici općenito 🙂