Olympus Pearlcorder L200


Danas je nabavljen kasetni diktafon Pearlcorder L200 japanske tvrtke Olympus iz 1983. godine.

 

 

 

Tvrtka Olympus je osnovana 1919. godine pod prvotnim nazivom Takachiho Seisakusho, a prve robne marke tvrtke bile su Tokiwa Tokyo i OIC. Marka Olympus predstavljena je u veljači 1921. godine i koristila se za mikroskope i kamere. Tvrtka je primarno proizvodila fotoaparate, kamere i druge optičke uređaje te je 1942. godine preimenovana u Takachiho Optical Co., Ltd. Tijekom 1949. godine ime je promijenjeno u Olympus Optical Co., Ltd., a to je naziv otisnut i na našem diktafonu Pearlcorder L200. Od 2003. godina tvrtka je postala Olympus Corporation. Osim velikog broja različitih modela fotoaparata i video kamera, tvrtka Olympus proizvodi i druge optičke uređaje poput mikroskopa i endoskopa te razne druge specijalne optoelektroničke uređaje i instrumente za primjenu u medicini i industriji. Od ostalih elektroničkih uređaja Olympus proizvodi audio snimače i reproduktore (diktafone). Tvrtka Olympus je prva je predstavila mikrokasetu, a Olympus Pearlcorder L400 iz 1980-tih godina je bio najmanji i najlakši diktafon s mikrokasetama ikada ponuđen na prodaju (70x20x52 mm, 91 gram). Naš Olympus PearlcorderL200 ima nešto veće gabarite od 113x17x57 mm i težine 100 grama, no svakako spada u kategoriju najmanjih kasetofona općenito.

 


 

Diktafon Olympus Pearlcorder L200 snima i reproducira sa Olympusovu mikrokasetu u mono tehnici  na dvije brzine 1,2 i 2,4 cm/s. Dvostruko sporija brzine vrpce omogućuje dvostruko duže vrijeme snimanja, no uz nešto slabiju audio kvalitetu snimke. To znači da je maksimalno vrijeme snimanja na našoj 60-minutnoj MC-60 mikrokaseti dvostruko dulje na manjoj brzini i iznosi ukupno 120 minuta. Kasetni pogon ima funkciju automatskog zaustavljanja, a brzo premotavanje unaprijed i unatrag je moguće i tijekom reprodukcije (nije potrebno zaustavljati reprodukciju). Napajanje je preko dvije standardne AAA baterije (2×1,5 V) ili preko vanjskog adaptera sa izlazom DC 3 V.

 

 

Kontrola CUE-MARK snima tonsku oznaku na vrpcu koja se jasno čuje kod brzog premotavanja tijekom reprodukcije. Tako je moguće na određena mjesta unutar audio zapisa snimiti te zvučne markere kako bi se kasnije lakše pronašlo željeno mjesto zapisa. Snimanje se može pokrenuti automatski putem “glasovne aktivacije” (VCVA). Potenciometar se pri tome koristi za namještanje razine zvuka koji će pokrenuti automatsko snimanje. U načinu reprodukcije potenciometar se koristi za glasnoću zvučnika. Ugrađen je LED za indikaciju snimanja i niske razine baterije, te utičnice za spajanje vanjskih slušalica ili zvučnika, te vanjskog mikrofona.

 

Mikrokaseta (MicroCassette – MC) sa dimenzijama 5 x 3,5 cm je mala inačica standardne kompaktne kasete (audio kaseta) koja ima otprilike dvostruko veće dimenzije. Razvio ju je Olympus i prvi put predstavio 1969. godine. Dok standardne audio kasete na brzini 4,75 cm/s bez problema mogu snimiti puni Hi-Fi audio frekvencijski raspon 20-16000 Hz (maksimalno 15-19000 Hz), mikrokasete zbog sporije brzine vrpce od 1,2 i 2,4 cm/s pokrivaju puno manji audio frekvencijski raspon od cca 400-6000 Hz i to za veću brzinu 2,4 cm/s. Zbog lošije kvalitete zvuka mikrokasete se uglavnom koriste u uređajima za snimanje govora poput diktafona i telefonskih sekretarica. Uobičaje su veličine MC-15, MC-30 i MC-60 i MC-90.

 


 

 

 

Diktafon Pearlcorder L200 ima samo jednu magnetsku glavu zajedničku za snimanje i reprodukciju (2B 25). Za brisanje zapisa se ne koristi posebna magnetska glava nego mali permanentni magnet koji vidimo lijevo od magnetske glave.  Taj magnet se spušta na traku samo za vrijeme snimanja. Ovo je najjednostavnija moguća kombinacija magnetskih glava koja naravno daje i najlošije rezultate. Permanentnim magnetom za predmagnetizaciju trake postiže se jednosmjerna magnetizacija koja sužava frekvencijski opseg snimanja zvuka, a magnet često nije dovoljno snažan da u potpunosti homogeno predmagnetizira traku (ili s vremenom izgubi snagu) pa se često kod novog snimka u pozadini još čuju tragovi prethodnih snimaka. Puno bolji način predmagnetiziranja trake je VF strujama preko posebne magnetske glave. Također, najbolje je imati zasebnu magnetsku glavu za snimanje i reprodukciju ili barem da svaka ima svoj namotaj na zajedničkoj jezgri. No, kod jednostavnih kasetnih i magnetofonskih mono snimača govora gdje se ne traži Hi-Fi kvaliteta zvuka, kombinacija zajedničke glave za zapis/reprodukciju i permanentnog magneta za brisanje daje zadovoljavajuće rezultate uz jednostavnu konstrukciju i nisku cijenu proizvodnje mehanizma. Sličan sistem smo vidjeli i kod Magnetofona Parrot RSR-423C.

 

 

 

Kako bi se dobile što manje dimenzije diktafona tiskane veze nisu izvedene na čvrstoj pločici već na tankoj savitljivoj foliji. Sličnu konstrukciju već smo vidjeli kod Ručnih primopredajnika Motorola Radius P200. Kompaktnost konstrukcije nekog elektroničkog uređaja obično je obrnuto proporcionalna mogućnostima rastavljanja i servisiranja istog. Tako i ovdje, ako primjerice želimo zamijeniti pogonske gumice mehanizma, potrebno je rastaviti cijelu šasiju i posve odvojiti mehanizam kasetofona od tiskane folije sa elektroničkim elementima. Pri tome je potrebno odlemiti desetak tankih poveznih žica i odviti vrlo sitne vijke različitih dužina, pa je svaki korak rastavljanja poželjno zapisati kako bi kasnije bilo što manje problema sa ponovnim sastavljanjem.

 

 

Elektronika diktafona se bazira na tri integrirana kruga:

  • CXA1262N – pretpojačala i pojačala magnetskih glava, zvučnika i mikrofona sa zvučnom aktivacijom snimanja za male baterijske mono-kasetofone (1,8-4,2 V)
  • LA5524 – driver za kontrolu vrtnje istosmjernog motora mehanizma kasetofona (1,8-8 V)
  • MSM 5842-28 (OKI) – mikrokontroler

 

Uloga prva dva integrirana kruga je jasna i na njima se temelji praktično čitav diktafon. Međutim, ovdje prilično iznenađuje ugradnja još jednog kompleksnog integriranog kruga sa oznakom OKI M5842-28. Nismo uspjeli sa sigurnošću identificirati ovaj integrirani krug, no vrlo vjerojatno je se radi o jednom od nekoliko desetaka različitih tipova mikrokontrolera koju je japanski OKI proizvodio tijekom 1980-tih godina (OKI MSM 5842). Međutim, MSM 5842 dolazi u 28-DIP ili 32-FLAT kućištu dok je naš M5842-28 u 44-FLAT kućištu (moguće da se radi o nekoj inačici MSM 5842 mikrokontrolera). Bez elektroničke sheme i bilo kakvih drugih tehničkih podataka o diktafonu Pearlcorder L200 možemo samo nagađati ulogu ovog čipa. Kako god bilo, CXA1262N  sadrži sve bitne audio krugove diktafona za audio snimanje i reprodukciju, stabilizacija i regulacija dvije brzine vrtnje ide preko LA5524, a M5842-28 onda može imati jedino neku upravljačku ulogu (međusklop za vanjske kontrole), sudjeluje u generiranju tona za CUE-marker, upravlja LED indikacijom i/ili je moguće (dijelom) konfiguriran kao kakav digitalni audio filtar (što je malo vjerojatno).

Pritiskom na funkciju CUE-marker na traku se automatski snima isprekidani ton niske frekvencije u trajanju oko 5 sekundi. Na ubrzanom reprodukcijskom prematanju (F.PLAY) kada se traka vrti oko 30% brže od normalne brzine taj ton se čuje kao kraći i viši ton. Elektronika diktafona prepoznaje taj ton i automatski zaustavlja daljnje prematanje čim se negdje detektira takav marker. CUE-marker se aktivira tipkalom tako da mikrokontroler svakako uvelike sudjeluje u automatskom radu te funkcije.

 

 

Interna blok shema integriranog kruga CXA1262N.

 

Praktički svi osnovni sklopovi kasetnog diktafona implementirani su u integriranom krugu CXA1262N kojemu je potrebno tek nekoliko vanjskih pasivnih komponenti da se kompletira funkcionalan kasetofon za mono snimanje i reprodukciju.  

 


 

U 1980-tim godinama proizvedeno je na tisuće modela raznih audio uređaja za reprodukciju i snimanje sa kaseta. Meni pak su posebno dragi ovakvi mali kompaktni uređaji u kvalitetno izrađenim metalnim kućištima, opremljeni raznim funkcijskim kontrolama i priključcima. Oni i danas izgledaju vrlo privlačno unatoč svim ovim modernim minijaturnim elektroničkim uređajima opremljenih displejima i bliještećim LED diodama. Analogna tehnika je nekako prirodnija čovjeku od digitalne tehnike, ako zbog ničeg drugog, više je opipljiva i manje bezlična 🙂

 

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *