Danas je nabavljena TV video igra Tele-Spiel ES 2207 Travemünde, proizvod nizozemske tvrtke Philips iz 1977. godine.
Tvrtka Philips osnovana je 1891. godine te je do danas prerasla u jednu od vodećih svjetskih kompanija za proizvodnju elektronike. Poslovanje je započela proizvodnjom električnih žarulja, a 1916. godine Philips je proizveo i svoju prvu rendgensku cijev. Od 1927. godine Philips započinje proizvodnju radio aparata, a zatim i elektronskih cijevi. U 1930-tim godinama tvrtka već proizvodi medicinsku rendgensku opremu, predstavlja svoj prvi TV prijemnik te pionirski električni aparat za brijanje sa rotirajućim noževima (Philishave). 1963. godine Philips uvodi standard za snimanje zvuka na audio kazetu – Compact Audio Cassette, koji postaje globalni prihvaćen, a 1970-te godine obilježio je inovacijama poput štednih žarulja, optičkih telekomunikacijskih sustava, optičkog diska LaserVision i vrlo uspješnog Compact Disc (CD) sustava razvijenog u suradnji sa tvrtkom Sony. Sa istom tvrtkom je krajem 1990-tih godina razvijen i DVD sustav, a oba standarda doživjela su globalni uspjeh i najbrže rastući proizvod za kućnu elektroniku u povijesti. Philips danas proizvodi širok i raznolik spektar komercijalnih i profesionalnih elektroničkih uređaja i komponenti.
Philips Tele-Spiel je naziv prve serije Philipsovih igraćih konzola koje su se prodavale između 1975. i 1978. godine. Izdano je ukupno šest konzola ove serije, koje su dobile različite nazive ovisno o zemlji prodaje: Tele-Spiel u Njemačkoj, Tele-Game u Velikoj Britaniji, Tele-Peli u Finskoj i Tele-Spel u Nizozemskoj. Oznake modela su sadržavale slova ES (prev. elektroničke igre) i broj koji je bio isti za sve zemlje prodaje:
- ES 2201 (1975)
- ES 2203 Las Vegas (1977)
- ES 2204 Las Vegas (1977)
- ES 2207 Travemünde (1977)
- ES 2208 Las Vegas (1978)
- ES 2218 Las Vegas (1978)
ES 2207 Travemünde je najjeftinija inačica konzole sa poznatim čipom AY-3-8500. Podržava samo četiri osnovne Pong igre i nema zvučnik.
Ugrađena su svega dva tranzistora, jedan za oscilator takta 2 MHz i jedan za TV RF modulator. Zavojnica LC kruga RF modulatora izvedena je u obliku tiskane veze što dodatno pojeftinjuje uređaj. Zanimljivo je da se kao promjenjivi kapacitet LC titrajnog kruga oscilatora koristi varikap dioda, pa se željeni radni kanal podešava potenciometrom koji dobiva napon stabiliziran zener diodom. S obzirom da nema zvučnika i zvučničkog pojačala potrošnja ovog sklopa je minimalna tako da se može napajati preko jedne standardne baterije od 9 V.
Pong TV igre su unatoč svojoj jednostavnosti bile vrlo popularne u kućanstvima, sve dok u 1980-tim godinama nisu postale široko dostupne naprednije igraće konzole japanskog proizvođača Nintendo, a zatim od 1990-tih i igre za razna kućna računala. Do danas su se elektroničke igre daleko odmakle od prvih Pong konzola, no prvo jer uvijek prvo te će uvijek i biti fanova ovakvih ranih igraćih konzola 🙂
TV igraće konzole bazirane na integriranom krugu AY-3-8500: TV-Play AY-3-8500, Color Video Game R10 9012, Universum TV Multispiel 2006, Universum Color Multispiel 4106, Philips Tele-Spiel ES 2207 Travemünde, Gamatic 7600.
Američka tvrtka General Instrument (GI) je do 1978. godine razvila deset inačica igraćih čipova koji su se međusobno razlikovali po broju i vrsti igrica, te video izlazu (color ili crno bijeli, kompozitni ili RF). Integrirani krug AY-3-8500 je bio prvi u seriji takvih čipova plasiran 1976. godine, a sadrži ukupno šest zasebnih igrica (četiri sa lopticom i dvije igre gađanja).
Čip AY-3-8500 na izlazu daje crno bijeli kompozitni video signal koji se najčešće modulirao jednostavnim VHF TV modulatorom (3. ili 4. kanal) kako bi se mogao spojiti sa postojećim televizorima preko antenskog ulaza. Televizori tada uglavnom još nisu bili opremljeni konektorima za izravni kompozitni video ulaz, a mnogi nisu imali ni UHF prijemni opseg tako da je rješenje sa VHF TV modulatorom bilo najšire primjenjivo.
Za prikaz slike u boji u kombinaciji sa AY-3-8500 mogao se koristiti dodatni specijalizirani integrirani krug AY-3-8515 ili pak se koristio jednostavni PAL koder baziran na kristalnom ocilatoru nosioca boje na 4,43 MHz (burst) u kombinaciji sa CMOS logičkim integriranim krugovima za zakretanje faze video signala kojom se definira pojedina boja. To “bojanje” dijelova prikaza je bilo lako izvedivo jer AY-3-8500 ima četiri zasebne izlazne video linije (lijevi igrač, desni igrač, loptica, polje i rezultat) te se svaka zasebno mogla prvo fazno kodirati u neku boju, a zatim spojiti sa ostalim signalima u zajednički kompozitni video izlaz. Obično bi se bojale tri ili sve četiri izlazne linije.
Zvukovi TV igre generiraju se na pinu 3 čipa AY-3-8500, a radi se o tonskim pulsevima u trajanju od 32 ms i na tri moguće frekvencije: 967Hz za zvuk udarca loptice, 488Hz za zvuk odbijanja loptice i 1950Hz za zvuk osvojenog poena u igri.
AY-3-8500 radi na naponu 6-12V (preporučeno na 9V), na taktu od 2 MHz (2,012160 MHz ±1%) i traži minimalan broj vanjskih elemenata u sklopu. Oscilatori takta na 2 MHz su u početku bili tranzistorski, no kasnije su se počeli ugrađivati i danas uobičajeni kristalni oscilatori.
TV igraće konzole bazirane za integriranom krugu AY-3-8500 bile su vrlo popularne krajem 1970-tih i početkom 1980-tih godina te ih je proizvodilo (i kopiralo) na desetke proizvođača koji su ih distribuirali širom svijeta preko raznih dobavljača i uvoznika potrošačke elektronike. Proizvedeno je puno različitih inačica i dizajna TV igri sa ovim čipom, a obzirom da je integrirani krug AY-3-8500 također bilo moguće nabaviti i zasebno popularna je bila i samogradnja takvih TV igraćih konzola. Danas još uvijek postoje fanovi i kolekcionari ove nekad vrlo popularne elektroničke igre.
Najjednostavnije i najjeftinije konzole podržavale su samo četiri osnovne igre preko crno-bijele slike bez zvuka. Opremljeniji kompleti pak su podržavali svih šest igri te su osim dva potenciometarska kontrolera za vertikalni pomak sadržavali i svjetlosni pištolj ili pušku za dvije igre gađanja. Također, slika je mogla biti kolorizirana.
Nasljednik integriranog kruga AY-3-8500 je AY-3-8550 sa kojim je bilo omogućeno kretanje igrača i u horizontalnom smjeru, a na konzole sa ovim čipom dodan je i izravni kompozitni video izlaz. Ova dva integrirana kruga su bila međusobno kompatibilna po rasporedu pinova jer su za dodatne funkcije na AY-3-8550 iskorišteni su prazni pinovi na AY-3-8500.