Danas je nabavljen mali japanski baterijski magnetofon oznake Parrot RSR-423 iz 1968. godine. Kućište ovog magnetofona izrađeno je tako da u sklopljenom položaju izgleda poput zatvorene knjige. Ovaj magnetofon proizvodio se u različitim bojama i ispisima na “stranicama knjige”, a postojalo je i više modela sa minimalnim razlikama u dizajnu. Tako ćemo slične magnetofone naći i pod nazivima poput Modernage, Bookorder, Book-Corder ili Vantone.
Radi se o jednoj od najmanjih i najjednostavnijih izvedbi magnetofona koji ima mogućnost snimanja i reprodukcije zvuka. Razlog zbog čega se koristio oblik knjige nije posve jasan, moguće je da se time željelo uklopiti magnetofon na tada sveprisutne police sa knjigama, možda se time htjela napraviti diskretna vanjska maska kako bi se magnetofon mogao koristiti za tajno snimanje, a možda se jednostavno radilo o dizajnu kojim se željelo privući što više kupaca. U svakom slučaju radilo se o jeftinom magnetofonu koji bi se prije mogao svrstati u kategoriju igrački nego nekog ozbiljnog audio uređaja. Snimljeni zvuk nije osobite kvalitete, a tajno snimanje sa zatvorenim “stranicama knjige” zapravo nije davalo rezultate jer bi kristalni mikrofon smješten u unutrašnjosti snimao samo šum koji proizvodi pogon trake magnetofona. Sa kolutima trake promjera 8 cm i pri brzini snimanja od 4,76 cm/sekundi maksimalno vrijeme snimanja (ovisno o debljini trake) bilo je oko 2×15 minuta, naravno u dvotračnoj mono tehnici.
Zaboravljene baterije u uređaju česti su uzrok nagrizanja i korozije okolnih elemenata i šasije. U ovom slučaju, unatoč u potpunosti iscurjelim baterijama, okolna šteta na sreću nije velika.
Magnetofon Parrot ima jednu zajedničku magnetsku glavu za snimanje i reprodukciju te mali permanentni magnet za brisanje i predmagnetizaciju trake. Ovo je najjednostavnija moguća kombinacija magnetskih glava koja naravno daje i najlošije rezultate. Permanentnim magnetom za predmagnetizaciju trake postiže se jednosmjerna magnetizacija koja sužava frekvencijski opseg snimanja zvuka, a magnet često nije dovoljno snažan da u potpunosti homogeno predmagnetizira traku (ili s vremenom izgubi snagu) pa se često kod novog snimka u pozadini još čuju tragovi prethodnih snimaka. Puno bolji način predmagnetiziranja trake je VF strujama preko posebne magnetske glave. Također, najbolje je imati zasebnu magnetsku glavu za snimanje i reprodukciju ili barem da svaka ima svoj namotaj na zajedničkoj jezgri, no kod magnetofona Parrot nalazimo glavu sa jednim zajedničkim namotajem i jezgrom koja se koristi i za snimanje i za reprodukciju.
Detalj na magnetsku glavu i lijevo od nje mali permanentni magnet koji služi za brisanje i predmagnetiziranje trake prije snimanja novog audio zapisa.
Mehanizam magnetofona Parrot također je vrlo jednostavan. Pogon je ostvaren preko produženih osovina elektromotora koje nasjedaju na gumene rubove nosača koluta sa trakom. Sklopkom za vrtnju naprijed (PLAY), odnosno natrag (REW) mijenja se nagib elektromotora tako da pogonska osovina nasjeda na jedan ili drugi nosač koluta, a u položaju za snimanje (REC) na traku se pritišće mali magnet za predmagnetizaciju trake. U položaju STOP mala poluga blokira okretanje nosača koluta i odvaja se pritiskivač trake na magnetofonsku glavu kako bi lakše izvadila ili umetnula traka. S električne strane gledano, ovom sklopkom prebacuju se ulaz/izlaz pojačala, dakle magnetska glava/zvučnik kod reprodukcije ili kristalni mikrofon/magnetska glava kod snimanja. No zanimljiv je i način kako je riješeno brzo premotavanje unazad i okretanje brzinom 4,76 cm/sekundi unaprijed kod snimanja i reprodukcije. Za brzo premotavanje unazad na osovinu je stavljen mali prsten koji povećava prijenosni omjer, no veći dio brzine dobiva se time što motor dobiva puni baterijski napon od 3 V, dok za reprodukciju i snimanje dobiva napon samo jedne baterije od 1,5 V. Naravno da zbog ovoga brzine vrtnje dosta ovisi o stanju baterija, a osim toga kod ovakvih jednostavnih pogonskih mehanizama brzina kretanja trake kroz magnetsku glavu nije ničim stabilizirana pa ovisi i o tome kolika je količina trake na samom kolutu. S obzirom da se pogonski kotač stalno okreće istom brzinom, kad je pogonski kolut još prazan brzina kretanja trake će biti najmanja, a kako se postupno namotava (puni) preslušanom trakom to će se i brzina iste kroz glavu povećavati.
Audio pojačalo ima vrlo karakterističan dizajn za 1960-te godine, a to je tranzistorsko protufazno (push-pull) pojačalo sa transformatorima. Prvi tranzistor je pretpojačalo (naponsko pojačalo), drugi tranzistor je drajver za pogonski transformator na čijem izlazu se dobivaju dva protufazna audio signala i na kraju slijedi izlazni stupanj sa dva tranzistora gdje svaki pojačava jednu fazu signala, a te dvije faze se zatim ponovno spajaju u cjelovit audio signal na izlaznom transformatoru. Negativna povratna veza za smanjenje izlaznog izobličenja ostvaruje se preko otpornika od 250 kΩ.
Kristalni mikrofon često se susreće kao dodatak magnetofonima do 1970-tih godina kada su ih u velikoj mjeri istisnuli keramički mikrofoni. Oba ova tipa mikrofona koriste piezoelektrični efekt, dakle djelovanjem vibracija zvučnog tlaka na određene materijale, na površinama istih nastaje električni napon. Kod kristalnih mikrofona koriste se uglavnom kristali kvarca ili kristali Rochelle-ove soli koji imaju tisuću puta veći piezoelektrični efekt nego kvarc, a kod keramičkih mikrofona to su razne vrste umjetno stvorenih keramika. S obzirom da se koristi relativno mala površina kristala, za povećanje osjetljivosti spaja se više kristala (serijski ili paralelno) ili se na površinu kristala dodaje membrana koja fokusira zvučni tlak. Kristalni mikrofoni su jednostavni i jeftini, imaju kružnu karakteristiku usmjerenosti, ne zahtijevaju nikakav transformator ni izvor napajanja, te se kao takvi mogu izravno spajati na pojačala. Nedostatak im je osjetljivost na temperaturu i vlagu.
Naš primjerak magnetofona Parrot na testu se pokazao ispravnim. Snimak govora je unatoč ograničenom frekvencijskom i dinamičkom rasponu zvuka dovoljno jasan i glasan tako da ovaj uređaj može poslužiti kao svojevrstan diktafon. Kvaliteta zvuka u nekim dijelovima podsjeća kao da nas je ponovila kakva govorno razvijena papiga što onda opravdava i slikovit naziv uređaja “Parrot” 🙂